10 jaar db-m: terugkijken om vooruit te kunnen
Tien jaar geleden, op 1 juni 2010, richtten we db-m op. Tien bijzondere, indrukwekkende jaren, waarin we met elkaar veel meemaakten, positief en negatief. We leverden projecten op en bereikten diverse mijlpalen. We namen collega’s aan of huurden ze in en collega’s namen afscheid. Soms hadden we vleugels, maakten we flinke stappen. Soms stonden we stil, en soms werden we teruggefloten. Tien leerzame jaren, waarin we als bedrijf, maar ik als persoon net zo goed, veel leerden. Tien jaar, een heel decennium db-m. Online blikten we terug op de mooie jaren. Leuk om herinneringen op te halen. Toch sta ik vooral te trappelen om met de toekomst aan de slag te gaan. Het voelt voor mij als hèt moment om de boel flink op te schudden, te verfrissen en alle geleerde lessen uit de afgelopen tien jaar in te zetten voor de komende tien jaar. Want db-m is niet het bureau van vandaag of morgen, maar van overmorgen.
Hoe verandert onze sector?
Hoe ziet onze wereld, die van de bouw en vastgoed, er over dertig jaar uit? Nog even traditioneel en conservatief, of slimmer en beter? Hoe zien bureaus als het onze eruit? Wat doen ze, hoe werken ze? Hoe zijn ze georganiseerd? De ideeën liggen voor het oprapen, door te sparren met collega-ondernemers, de tijdlijn op LinkedIn actief te volgen of podcasts uit andere sectoren te volgen. Alleen al het nadenken over de toekomst geeft me vleugels en inspiratie.
Focus op de mensen
Laats zei iemand tegen me: “Jullie waarde zit in de mensen: je opdrachtgevers en je medewerkers.” Hij heeft gelijk, mensen zijn de belangrijkste factor in ons werk, voor ons bedrijf. Zonder mensen geen projecten; zonder projecten geen opdrachtgevers. En dus: geen bestaansrecht. Een open deur, en tegelijkertijd een eye-opener. Soms heb je het nodig om de feiten nóg een keer te horen, zodat je het weer scherp ziet.
Onze focus zal altijd liggen op de communicatie tussen mensen, op het proces dat nodig is om een project te laten slagen. Diezelfde focus zal minder liggen op (de kennis van) de techniek – die vinden wij namelijk vanzelfsprekend – en ook als je naar de inhoud zijn kijkt zijn er experts die op hun onderdeel van de hoed en de rand weten. Inhoud en proces gaan uiteraard hand in hand. Hier is nog steeds een heleboel in te winnen. Sterker nog: hier ligt naar mijn idee een enorme kracht die projecten laat slagen: effectiever, goedkoper en leuker. Vanuit db-m zetten we hier al een tijdje op in en ik zie het effect voor mijn ogen ontstaan. En dat vind ik zo gaaf om te zien: dat het lukt. Dat mensen, partijen samen iets voor elkaar krijgen dat ze vooraf niet hadden bedacht. Die stip op de horizon behalen én overtreffen.
Help je mee?
Dat overtreffen van verwachtingen is niet alleen mijn persoonlijke doel, maar geldt net zo goed voor onze projecten of voor db-m. En dus evalueerden we afgelopen periode uitgebreid onze diensten, de processen, maar ook ons eigen handelen. Alle knowhow, ervaringen (hoogtepunten en dieptepunten) en feedback (intern en extern) nemen we mee naar de komende tien jaar. Tegelijkertijd betekent het ook dat we afscheid nemen van bepaalde zaken. En dat we weer andere dingen gaan verbeteren, zodat we onze klanten nog beter van dienst kunnen zijn. Hoe precies? Dat geven we in de komende periode verder vorm. Met ons team, maar ook met externen die willen meedenken, klanten die hun ervaringen met ons delen en adviseurs die ons helpen met de organisatie en uitvoering van onze plannen. Heb jij ideeën of brainstorm je een keer met ons mee? Heb je tips of verbeterpunten? Laat dan wat van je horen!
Interessant artikel? Delen mag!