De tien best gelezen blogs van 2020
Wow. Het jaar is alweer voorbij. Voorbij gevlogen, zoals we ieder jaar in december concluderen. 2020 is in veel opzichten een bijzonder jaar. Een jaar waarin we alles onder de loep nemen, evalueren, optimaliseren en nieuwe plannen maken. Een jaar waarin we mijlpalen vieren op projecten (waaronder de ondertekening van de Uithoornlijn en de openingen van de stations Rotterdam Alexander en Zaandam). Maar 2020 is ook het jaar waarin we helaas afscheid nemen van collega’s en tegelijkertijd met nieuwe mensen gaan samenwerken. We heten nieuwe opdrachtgevers welkom, zoals BouwhuisGroep, Hodes Huisvesting, Being, Bouwcombinatie De Groene Boog, Equilis, Berkhout Schipluiden en Het Sticht. En blijven voor oude, vertrouwde opdrachtgevers werken, ook in 2021: ProRail, gemeente Amsterdam, Erasmus MC en gemeente Den Haag. En … 2020 is ons jubileumjaar, want db-m bestaat tien jaar. En hoe kunnen we anders terugblikken dan met de tien best gelezen blogs? Je leest ze hier!
10 jaar db-m: terugkijken om vooruit te kunnen
Tien jaar geleden, op 1 juni 2010, richtten we db-m op. Tien bijzondere, indrukwekkende jaren. Soms hadden we vleugels, maakten we flinke stappen. Soms stonden we stil, en soms werden we teruggefloten. Tien leerzame jaren, waarin we als bedrijf, maar ik als persoon net zo goed, veel leerden. Tien jaar, een heel decennium db-m. Het voelt als hèt moment om de boel flink op te schudden, alle geleerde lessen uit de afgelopen tien jaar in te zetten voor de komende tien jaar. Want db-m is niet het bureau van vandaag of morgen, maar van overmorgen.
8 tips voor een digitale bewonersavond
Participatie tijdens bouwprojecten wordt steeds belangrijker. Daar zijn legio mogelijkheden voor, online en offline. Wat dat betreft hoef je je niet tegen te laten houden door de beperkingen die corona ons oplegt. Toch wil je als projectteam soms gewoon fysiek met stakeholders afspreken of live een gesprek met omwonenden voeren. Om te horen wat er leeft, te kijken welke zorgen ze hebben en hoe we deze weg kunnen nemen, of om samen oplossingen te vinden. Zonder scherm er tussen. Maar wat als dat niet kan? Dan is een online bijeenkomst zeker een oplossing. Hoe pak je dat aan?
Zeg nooit sorry
Sorry voor de overlast. Excuses voor de werkzaamheden. Laatst kwam ik bijgevoegde kaart tegen in een bouwkeet. De achterkant vertelde me: ‘Sorry dat we heiwerkzaamheden uitvoeren.’ We bieden als bouwsector, of we nu opdrachtgever of opdrachtnemer zijn, vaak excuses aan. Te vaak. Aan omwonenden, gebruikers, huurders, voorbijgangers en zelfs aan heel Nederland. En dat moeten we niet doen. Een gouwe ouwe, zo kunnen we deze blog inmiddels wel noemen. Ons standpunt is niet veranderd: zeg nooit sorry!
Een vernieuwd db-m
Afgelopen maanden borduurden we in rap tempo voort op de evaluatiepunten die we eerder vaststelden. We hielden onze identiteit, organisatiedoelstellingen, kernwaarden en alles waar daaruit voortvloeit deze zomer tegen het licht. En maakten deze nóg scherper, nóg duidelijker. We vroegen oud-collega’s wat ze waardeerden in db-m, maar ook waarom ze bij db-m weggingen. We praatten met opdrachtgevers over de samenwerking met db-m en de verbeterpunten die zij zagen. En we vroegen relaties naar hún beeld van ons bureau. Dat leverde heel veel waardevolle informatie op!
“Een communicatieadviseur, wat levert mij dat op?”
Sinds een aantal jaar zijn de omgevingsmanager en communicatieadviseur een vast onderdeel binnen veel projectteams en is een gedegen omgevingsaanpak steeds vaker één van de beoordelingscriteria in aanbestedingen. Ik kan me voorstellen dat je – als projectmanager, bouwmanager of ontwikkelaar – zoekt naar de toegevoegde waarde van omgevingscommunicatie. Jij wilt je project realiseren binnen tijd, geld en scope, en communicatie is dan niet het eerste waar je aan denkt. En dus begrijp ik heel goed dat je je afvraagt wat een communicatieadviseur oplevert voor het project. Een logische en terechte vraag. De korte variant: als communicatieadviseur zorg ik ervoor dat jij zonder omwegen die oplevering bereikt. Of in ieder geval met zo min mogelijk omwegen.
“Vergeet de techniek, focus op de mensen”
Vergeet de cijfers, de processen en de techniek. Wie een complex project écht op een goede manier wil realiseren, focust op de zachte kant van samenwerken. Bouwen is mensenwerk, dus zet de mensen centraal. Wat is voor hen belangrijk? Waarom doen ze wat ze doen? Als db-m geloven we in die zachte kant. We zetten in op relaties, binnen en buiten projectteams, organisaties en samenwerkingsverbanden. We zoeken naar de kwaliteiten van de teamleden, zodat iedereen kan doen waar hij of zij goed in is. Alleen dan krijg je samen mooie dingen voor elkaar.
Te gast in je omgeving, omgevingssensitiviteit geldt voor iedereen
Als communicatieadviseur ben ik de afgelopen tien jaar bij behoorlijk wat grote bouwprojecten betrokken geweest. Stuk voor stuk complexe projecten, bouwen of verbouwen in een bebouwde omgeving, op een postzegel en bij voorkeur met de winkel open. Regelmatig stelt iemand mij de vraag of ik als communicatieadviseur omgevingssensitief ben. Waar ik zo benieuwd naar ben: zou diegene die mij die vraag stelt zich ervan bewust zijn dat iedereen in het projectteam in diezelfde complexe, binnenstedelijke omgeving aan het werk is? En dat iedereen dus oog voor de omgeving moeten hebben?
Gestrekt been, weg ermee
Laatst gebeurde het me weer. Ik weet niet waar ik in verzeild ben geraakt, het lijkt wel een schiettent. In werkelijkheid gaat het over een hoogoplopende discussie tussen de opdrachtgever en de aannemer. Massa’s argumenten worden over en weer geschoten. De aannemer in kwestie vraagt waarom wij als opdrachtgever geen besluiten nemen. Maar zonder de benodigde stukken kunnen we dat natuurlijk niet. Chaos alom, het is mij – en waarschijnlijk de rest van de deelnemers – volstrekt onduidelijk waar deze hele discussie nu eigenlijk over gaat, of wat het doel er van is. Komen we zo in ons project met elkaar tot het gewenste hetzelfde resultaat?
Rotterdam Alexander officieel geopend
Vrijdag 10 juli werd Rotterdam Alexander als eerste station in de geschiedenis digitaal geopend. Onder toeziend oog van circa 700 geïnteresseerden (en zo’n 10.000 daarna) openden bestuurders van alle betrokken partijen samen met één van de 37.000 dagelijkse reizigers het volledig vernieuwde station. De vertegenwoordigers van RET, gemeente Rotterdam, De Verkeersonderneming, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, ProRail en NS draaiden ieder een sleutel om, waarbij de kijker thuis het oude station zag veranderen in het nieuwe station. Reiziger Lois draaide de laatste sleutel om.
Tien jaar db-m, tien keer een terugblik
“De tijd vliegt als je het naar je zin hebt.” Cliché, maar oh zo waar. Maandag 1 juni bestond db-m precies tien jaar. En omdat we deze mijlpaal niet echt feestelijk met elkaar konden vieren, keken we tien weken lang vol trots terug. Op prachtige projecten, mooie kansen, bijzondere opdrachtgever, inspirerende ontmoetingen en veel meer. We genieten nog één keer na van de beelden van tien jaar db-m!
Interessant artikel? Delen mag!