Een woontoren is geen auto
De bouwsector is booming. Na een jarenlange crisis – waarin iedere euro werd omgedraaid en iedere aannemer werd uitgeknepen – gaat het inmiddels weer vooruit met de sector. Neem nou de hoogbouw in Nederland. Woontorens schieten als paddenstoelen uit de grond in de grote steden. Denk aan de Zalmhaventoren in het Rotterdamse Scheepsvaartkwartier, De Regentesse in Den Haag of de 143 meter nieuwbouwtorens in de Sluisbuurt op het Amsterdamse Zeeburgereiland. Stuk voor stuk parels in Nederland, waar we met zijn allen nou eens gewoon trots op moeten zijn! Waarom? Omdat iedere woontoren uniek is. Vakwerk is. Op een postzegel wordt gebouwd. Door mensen. En dát kun je van mijn Volvo V60 niet zeggen. Van geen enkele auto trouwens.
Uniek
Iedere woontoren is uniek, er is er maar één van. Of misschien twee, zoals bij Boston&Seattle, maar dat is het dan vaak wel. Met dank aan de architect, die met zijn eigen persoonlijkheid ieder ontwerp zijn eigen unieke draai geeft. Welke auto is nou uniek? Juist, geen enkele! Of hij moet wel heel erg duur zijn. Auto’s bouwen we met honderdduizenden tegelijk. Allemaal hetzelfde; met hooguit verschillen in accessoires en kleur. Echt uniek voel ik me niet als Volvo-rijder in elk geval.
In één keer goed
Waar de productielijn van een Volvo, Ford of Renault pas opstart na meerdere pilots, wordt zo’n woontoren gewoon in één keer goed gebouwd. Oefenen is er niet bij. Opnieuw beginnen ook niet. Zodra de bouw buiten gestart is, kunnen we niet meer terug. Ieder onderdeel moet in één keer goed zijn, het juiste materiaal bevatten en vervolgens moet het allemaal naadloos op elkaar passen. In de buitenlucht; onder alle weersomstandigheden. Op grote hoogte of onder de grond. We doén het gewoon! En dat voor die prijs. Want bij een gebouw krijg je per definitie meer waar voor je geld dan bij een auto. Reken maar eens uit wat jouw auto per vierkante meter kost. Dat is vele malen meer dan welk gebouw dan ook.
Beste team
Wat doe je als je iets in één keer goed moet doen? Dan zet je toch het allerbeste team in dat je hebt? Een team met vergelijkbare kennis en ervaring. Onze Zweedse autofabrikant zet bij een nieuw model geen heel nieuw team in. Hij borduurt voort op vorige successen. Misschien voegt hij een nieuwe designer toe of specifieke technische kennis, maar een nieuwe Volvo zal veelal door dezelfde mensen zijn ontwikkeld dan een eerder model. En je denkt toch niet dat Elon Musk menselijke kennis verloren laat gaan? No way, zo komt hij nooit naar de maan!
En dat is precies hoe wij dat in de bouwsector juist níet doen. Vaak geregeerd door de aanbestedingsregels in Nederland. Maar toch, het is niet handig. Negen van de tien keer gaan we bij een nieuw project met een compleet nieuw team aan de slag. Een wisselende architect, andere aannemer, nieuwe realisatiemanagers en een wisselende communicatieadviseur. Een nieuw team, waarvan de teamleden elkaar niet of nauwelijks kennen. Ze kennen elkaars kwaliteiten niet en zijn nog niet op elkaar ingespeeld. En dat team moet dan in een te korte tijd die woontoren in één keer goed realiseren, met alle risico’s van dien? Logisch dat het af en toe tegenzit of wat langer duurt. Maar zolang we met elkaar in gesprek blijven en leren van onze successen en verbeterpunten komt het echt wel goed met de kwaliteit, planning en het budget.
Ode aan de bouwsector
Na deze vergelijking kán ik niet anders dan trots zijn op onze sector. Op onze projecten. Op ons vakmanschap. We bouwen uniek vastgoed onder hoge tijdsdruk, volgens een grote hoeveelheid kwaliteitseisen en met oog voor de veiligheid van alle betrokkenen. Wij zijn de vakexperts die Nederland een stukje mooier, beter maken. Hulde aan de opdrachtgevers die het project aansturen en het ontwerpteam dat zo’n ontwerp maakt dat het in één keer goed gebouwd kan worden. Hulde ook aan de aannemer die dat station, winkelcentrum, woontoren of snelweg in één keer goed bouwt. Bouwen blijft mensenwerk. Niets ten nadele van de auto-industrie, maar als bouwend Nederland kunnen we trots zijn op onze prestaties, onze innovaties en ons vakwerk!
Interessant artikel? Delen mag!