Publicatie: “Eerste digitale stationsopening ooit”
Het begon in februari 2020 als de organisatie van een gewoon openingsfeest voor het vernieuwde station Rotterdam Alexander. Dit eindigde in juli als de eerste digitale stationsopening van Nederland. Toen premier Rutte bekendmaakte dat evenementen geschrapt werden, stond het communicatieteam voor de keuze:
een onzekere traditionele opening in het najaar, of een zekere digitale opening in juli, direct na afronding van de bouw.
Het communicatieteam overtuigde projectleiding en bestuurders van de betrokken partijen en al snel ontstonden de eerste ideeën voor een digitaal evenement. Die plannen zijn nogal eens bijgesteld, als pionier loop je nu eenmaal tegen zaken aan waar je vooraf niet aan denkt. Doordat er niemand aanwezig kon zijn bij de
opening, lag de focus op de kijker thuis. “De keuze voor je doelgroep heeft gevolgen voor de invulling van je programma. Wat op locatie interessant is, kan voor de kijker thuis te langzaam gaan en daarom saai overkomen”, vertelt Guy Verbeek van betrokken evenementenbureau De Burgemeesters. Online zag je dan ook meer dan het productieteam op locatie: vooraf opgenomen beelden van een estafette door Rotterdam werden afgewisseld met voice-overs door bestuurders, de officiële openingshandeling op het dak van het nieuwe station en een virtuele rondleiding door de stationshal, voor de reizigers die het station al enkele maanden niet bezochten.
Tijdens het YouTube-live-evenement keken ruim 750 mensen mee, in de eerste dagen erna liep dat cijfer op tot over de 10.000. “Daaruit concluderen we dat het een succes was. Het voordeel van online is dat je niet geremd wordt door het budget: één kijker kost net zoveel als 10.000 kijkers, en iedereen kan deelnemen”, stelt Verbeek. “Bijkomende voordelen zijn dat je kunt kijken op een ander moment en niet hoeft te schrappen op je genodigdenlijst. Voor betrokkenen bij het project, zowel vanuit het projectteam als bijvoorbeeld omwonenden of reizigers, is het markeren van het einde van de overlast belangrijk. Verbeek: “Dat lukt met een gepland (live)-evenement wel, met een volledig vooraf opgenomen video niet. Toch blijft het jammer dat je het project, waar heel veel mensen jarenlang hard aan werkten niet samen met betrokkenen kunt afsluiten. Naar een manier om dat alsnog te doen zoekt het communicatieteam nog. Blijven communiceren is de belangrijkste tip van het communicatieteam: omdat het een nieuwe manier van vieren is, is het goed om continu verwachtingen en interpretaties te blijven spiegelen: hebben we nog hetzelfde voor ogen? En daarmee zijn we terug bij de basis van communicatie.”
Interessant artikel? Delen mag!