Groot onderhoud tijdens 23-daagse buitendienststelling Utrecht-Geldermalsen
Van donderdag 14 juli tot en met zaterdag 6 augustus voert Swietelsky in opdracht van ProRail groot onderhoud uit aan het spoor tussen Utrecht en Geldermalsen. Op één van de drukste spoorcorridors van Nederland brengt Swietelsky over een lengte van 4,5 kilometer een nieuwe funderingslaag aan onder het spoor: een dertig centimeter dikke PSS-laag – Planum Schutz Schicht – om de spoorbaan te stabiliseren. Dat gebeurt met de PM1000-URM, die pas voor de derde keer in Nederland is. Db-m verzorgt omgevingsmanagement en -communicatie voor dit project.
Volg de werkzaamheden
De werkzaamheden zijn zowel op locatie als online te volgen. Langs het spoor staan twee tribunes, waar de werkzaamheden vanaf een veilige plek te volgen zijn. Volgens de huidige planning rijdt de PM1000-URM op de volgende momenten langs de tribunes:
- Parallelweg West (ter hoogte van 41a): vrijdag 15 juli (10.00-16.00 uur) en donderdag 21 juli (10.00-16.00 uur).
- Parallelweg Oost (ter hoogte van dierenambulance): zaterdag 16 juli (10.00-16.00 uur) en vrijdag 22 juli (10.00-16.00 uur).
Ook online zijn de werkzaamheden te volgen. De verwachting is dat de PM1000-URM op 18 juli en 24 juli in de middag de webcam passeert.
Het is mogelijk dat de trein sneller of juist langzamer werkt, waardoor deze tijden afwijken. Via de BouwApp houden we iedereen hierover op de hoogte (te downloaden in de appstore of via uw browser: debouw.app , door vervolgens te zoeken op spoorvernieuwing Culemborg).
PM1000-URM
De PM1000-URM is een werktrein van ruim een kilometer lang, die veel werkzaamheden achter elkaar uitvoert. De trein graaft de oude ondergrond uit, brengt de funderingslaag aan en bouwt het spoor vervolgens zelfstandig weer op. Vrijgekomen materiaal wordt afgevoerd naar enkele depots direct naast het spoor. Ballast wordt in de trein gezeefd, gescherpt en gewassen en vervolgens zoveel mogelijk hergebruikt. Als het spoor eenmaal terug op zijn plaats ligt, zorgt een stopmachine voor het onderstoppen, lichten en schiften van het spoor. Als de werkzaamheden klaar zijn, kunnen treinen weer op normale baanvaksnelheid rijden op dit traject.
Omgevingsbewust werken
De inzet van de PM1000-URM zorgt ervoor dat de omgeving minder hinder door de werkzaamheden ervaart. Zo kunnen er in een kortere spoorafsluiting veel werkzaamheden tegelijkertijd plaatsvinden. Omwonenden ervaren daardoor minder lang hinder (geluid en omleidingen) en ook treinreizigers krijgen minder lang te maken met vervangend vervoer. Doordat verplaatsing van materiaal tijdens de werkzaamheden voornamelijk over het spoor plaatsvindt, zijn er minder transporten over de lokale wegen nodig. Als laatste maakt de PM1000-URM hergebruik van bijvoorbeeld ballast mogelijk door de wasinstallatie met waterzuivering in de werktrein: efficiënt en er is minder nieuw materiaal nodig.
Interessant artikel? Delen mag!