Studiospacious; Kennismaken met Coen en Freddy
Buiten de lijntjes én supersociaal. Zo zou je architectenbureau Studiospacious en de twee oprichters Coen Smit en Freddy Koelemeijer het beste kunnen omschrijven. Db-m werkte in het verleden al samen met de breinen achter dit bureau en stelt hen graag aan je voor. Want voor architectuur waar je je vingers bij aflikt, moet je bij Studiospacious zijn.
Vertel, wie zijn Freddy & Coen?
Coen trapt af: “Sinds 2016 vormen wij samen Studiospacious. Maar we hebben al veel eerder kennis gemaakt. We ontmoetten elkaar voor het eerst bij Office Winhov, waar we Vincent ook van kennen. In alle jaren daarna kwamen Freddy en ik elkaar tegen bij verschillende projecten en architectenbureaus.”
“We zijn tot elkaar veroordeeld toen Coen vroeg of ik zijn collega wilde worden bij Office Winhov”, vult Freddy lachend aan. “Die samenwerking vonden we allebei zo leuk en ging zo makkelijk, dat we samen sneller gingen dan het tempo van de projecten waaraan we werkten. Het bureau vond ons om die reden geen wereldcombinatie. Maar wij vonden dat wel. Toen is het idee geboren van een eigen bureau waarin Coen en ik samenwerken.”
Fast forward naar 2016. Studiospacious is een feit. Hoe ging dat?
“In het begin kregen we de nodige uitdagingen voor onze kiezen”, legt Coen uit. “Je begint weer onderaan de ladder wanneer je als klein bureau start. En dat heeft weer gevolgen voor de partijen met wie je samenwerkt en de plekken waar je projecten doet. Vanuit het verleden werkten we veel met grote ontwikkelaars, maar dat werd met Studiospacious anders.”
“Dus draaiden we het zelf om”, gaat Freddy verder. “Waar architecten vaak door ontwikkelaars worden benaderd, doen wij het ook andersom. Wij stappen zelf op de fiets om mooie plekken voor toffe projecten te zoeken, waarna wij de ontwikkelaars proactief benaderen. Nu richten we ons vooral op locaties buiten de Randstad. Daar zien we namelijk nog de ruimte om écht bij het begin te beginnen en iets neer te zetten waarin wij geloven.”
Plato in de dop! Wat is de filosofie van Studiospacious?
“Een van de belangrijkste eigenschappen van het werk dat we doen, zit in het sociale karakter van onze projecten”, zegt Coen. “We zoeken altijd naar mogelijkheden waarin mensen de connectie met elkaar vinden en verder kijken dan hun bekende kring. Oplossingen waar je dan snel aan denkt, zijn huur- en koopwoningen mixen. Maar ook door gelegenheid te bieden voor jong en oud.”
“Die dingen doen wij ook. En meer. Dat doen we door keuzes te maken die ongewoon lijken. Bijvoorbeeld door heel bewust een kleinere achtertuin te maken, maar alle woningen op een openbaar toegankelijk hof te laten aansluiten. Zo zetten we het sociale component kracht bij. Niet alleen voor de mensen die aan het hofje wonen, maar ook voor de mensen uit de buurt. We gaan niet alleen voor het maximaliseren van uitgeefbare grond, maar kijken naar de context binnen een dorp of stad en voegen daaraan betekenis toe. Zo creëren we een gemeenschap waarin mensen zich verbonden voelen met elkaar, met hun stad of dorp én hun eigen huis.”
Studiospacious wil graag dat mensen zich deel voelen van een geheel. Maar hoe zorg je dan voor privacy bij mensen thuis?
“Door slim te ontwerpen aan gevels”, antwoordt Freddy. “Iedereen vindt het gezellig om in een hofje te wonen waar je je buren goed kent. Maar je wil niet hebben dat iedereen de hele tijd bij je naar binnen kijkt. Daar ligt voor ons een interessante ontwerpopgave. Wij nemen de zone voor de gevel van de woning onder de loep. Daar maken we keuzes waarmee we privacy waarborgen. Door ín de gevel ruimte vrij te maken voor plantenbakken voor het gevelraam en zo een soort scheiding te maken, bijvoorbeeld. Vervolgens tekenen we achter dat raam de keuken in. Zodat je toch levendigheid krijgt in een buurt. Die spanning tussen samen en alleen vinden we interessant en zoeken we graag op.”
“Een ander duidelijk voorbeeld hiervan is parkeren”, neemt Coen over. “Als parkeren gecentreerd op één plek in de buurt is, moeten mensen wel vanaf de parkeerplaats naar hun eigen voordeur lopen. Daardoor lopen ze ook langs hun buren. Dat biedt kansen voor het eerste contact. Maar ook door te kiezen voor fiets- en wandelpaden in wijken en hofjes, maken we plekken waar mensen elkaar fysiek tegenkomen en maken we ruimte voor ontmoeting.”
Dan gaat het niet alleen over wonen, maar ook over verkeer en inrichting. Zijn jullie wel architecten of stiekem veel meer dan dat?
“Architectuur staat altijd in een context”, legt Freddy uit. “Een gebouw staat in een stad of dorp en een gebouw heeft een interieur. In die drie lagen ervaar je als bewoner een gebouw. En dus je kan die drie lagen niet los van elkaar zien. Dat betekent voor ons werk dat wij kijken naar de architectuur en het interieur, en dat we beginnen op stedenbouwkundig niveau. Die laag pellen we als eerste af, om zo geen stappen over te slaan. We kijken niet alleen naar de opdracht, we kijken vooral naar de plek. En naar de mensen. Om vervolgens heel bewust buiten de lijntjes te kleuren en overal het sociale aspect in te laten terugkomen. Zo krijg je simpelweg betere en mooiere plannen. Voor de bewoner, voor de gemeente én voor de ontwikkelaar.
Openbaar én privé. Mooi én maakbaar. Van die dingen zou je denken dat het moeilijk samen kan. Maar toch doet Studiospacious dat. Hoe?
“De zachte kant van wonen vinden we belangrijk. Sociaal, veilig en een plek waar je thuiskomt. Bij Studiospacious willen mensen graag een woning geven waar ze trots op zijn en waarvan ze zeggen ‘Ik woon dat ene huis met die ene gevel’”, begint Coen. “Maar hoe meer verschillende smaken en variabelen in een project, hoe kostbaarder en ingewikkelder het wordt voor een ontwikkelaar of gemeente.”
Terwijl Coen van tafel loopt, gaat Freddy verder: “Materiaal leeft. Bepaald materiaal levert een bepaald gevoel op. In alle projecten waaraan we werken, gaan we op zoek naar dat gevoel. Daarvoor testen we materiaal. Dat soort test maken ook dat we slimme dingen kunnen doen.”
“Kijk bijvoorbeeld naar deze maquette van een gevelfragment”, zegt Coen die in zijn handen een kleine versie van een houten gevel heeft. “Voordat we écht gaan bouwen met deze woningen in Noord-Scharwoude, hebben we deze maquette gemaakt. De gevel bestaat uit een stenen plint, met daarboven drie stroken van verticale latten. De verticale latten zijn er in twee smaken, smal en breed. Twee smalle zijn net zo breed als één brede. Dat is makkelijk voor de aannemer. Door de drie stroken te onderbreken met een horizontale lat, knippen we zo de gevel op. Ook dat is makkelijk voor de aannemer, want de latten hoef je zo maar in één lengte te bestellen.”
“Door te werken met twee smaken latten en drie vlakken, ontstaat er speelruimte om de individualiteit van een woning te ontwerpen. Het ene huis krijgt de brede latten bovenaan, de onder juist onder en de derde in het midden. Zo maken we unieke gevels waar een bewoner trots op is, en die voor een aannemer makkelijker te produceren zijn.
Je zou haast zeggen dat zulke maquettes jullie visitekaartjes zijn.
“Zo zien we dat ook”, vertelt Freddy. “Tegenwoordig kun je met visualisaties enorm veel. Je kunt 3D beelden renderen of met een VR-bril werken om het levensecht te laten lijken. Maar wij werken graag met maquettes. Eentje die je kunt vastpakken, waarin je dingen snel kunt veranderen en waarmee je studies kunt doen. En waarmee je mensen goed kan helpen een beeld te vormen bij wat jouw eigen plan is. Want iets in handen hebben en dat beoordelen werkt. Daarom maken we vrij vroeg in het ieder traject een maquette, die we er gaandeweg steeds weer bij pakken. Hoe mooi een plaatje ook is, in het echt zie je hele andere nuances dan in een visualisatie. En we doen natuurlijk ons best om het er gelikt uit te laten zien.”
Benieuwd hoe Coen en Freddy van Studiospacious jou kunnen helpen?
Neem dan contact met ze op! Je kunt ze bereiken via de website van Studiospacious.
Interessant artikel? Delen mag!